Rapporter

Här dyker rapporter upp från våra olika aktiviteter, de kommer även upp som nyheter på startsidan.

Skogsvandring 29 oktober

29 oktober arrangerade Naturskyddsföreningen i Hallstahammar en skogsvandring norr om Hallstahammar i områden med högt bevarandevärde.

Foto: Per Hagström

Båtutflykt på Mälaren 17/9

battur-september-2016

4 personer åkte 17 september ut i Hallstahammars del av Mälaren, vädret passande för en båttur med solsken. Deltagarna såg bland annat två havsörnar, en blå kärrhök, två havstrutar och två större viggflockar under turen.

Tornkampen och fågelskådningens dag 7 maj

7 maj var det Fågelskådningens dag och samtidigt deltog Naturskyddsföreningen i Hallstahammar med ett lag i Fågeltornskampen. Fågeltornskampen är en tävling mellan tornen i Sverige, Finland och Danmark, lagen bemannar ett valfritt fågeltorn mellan kl 5 och 13 och räkna hur många arter de får ihop. Tävlingen har varit en tradition länge i Finland och där deltar flest torn i tävlingen. Från plattformen vid Lagårdssjön sågs under dagen 73 arter vilket är en relativt normal siffra jämfört med tidigare år. Inga riktigt speciella arter observerades men Svarttärna och Dvärgmås gladde, däremot sågs ingen skata på hela dagen vilket var lite irriterande.

Fågelskådningens dag med det traditionella hägerbingot pågick kl 10-12 och sammanlagt besöktes plattformen av 20 personer under dagen.

En reporter från VLT besökte plattformen under Hägerbingot. Ett reportage och en hel del bilder finns på VLT:s hemsida

Aktivitetsdag vid Kvarnhagstorp

Bibaggar. Bild Bengt Hultin

Bibagge. Bild: Bengt Hultin

Städning vid torpet. Bild: Bengt Hultin

Artrally 23/1

Artrallyt 2016 Artrally 2016

Foton: Catarina Pettersson

23 januari genomfördes det årliga artrallyt. Rallyt går ut på att lagvis försöka se såpass många arter som möjligt i en valfri kommun i Västmanland. 26 lag deltog varav 8 lag tävlade i Hallstahammars kommun. Det kärva vädret gjorde att många arter var svårfunna och att resultaten blev ovanligt låga överlag.

Det vinnande laget från Västerås såg 49 arter, bästa hallstalag kom på en hedersvärd delad tredje pla

Båtutflykt på mälaren 20/5

6 personer deltog och det var en härlig kväll med soligt väder och väldigt lite vind. Höjdpunkter naturmässigt var: 1 sjöorre, 6 skedänder, 2 unga havstrutar, 1 gräshoppsångare och en simmande bäver.

För första gången på många år sågs dock ingen havsörn under båtturen!

Tornkampen och fågelskådningens dag 9/5

Fågeltornet på Linnékullen, Strömsholm och nya fågeltornet på Billingen var bemannat. ny 16 personer besökte fågeltornet inklusive de 6 stycken som stod där hela morgonen.

För 5:e året var det en landskamp mellan Finland och Sverige gällande att se så många arter som möjligt från ett fågeltorn, i år var även Danmark med. I Finland är det ganska lång tradition och det brukar delta runt 300 torn i Finland medans det  i Sverige ställer upp 60-70 torn. Det bästa tornet blev också finskt med 111 arter, bästa svenska torn var Södra lundtornet på Öland och Stockvikens fågeltorn, Gotland på 106 arter. Bästa danska torn hade 85 arter. Bästa Västmanländska torn var likt tidigare Norsa, Köping som fick ihop imponerade 98 arter. Hur gick det då i Hallstahammar. Jo Billingen gjorde en monsterinsats och fick ihop 87 arter vilket är kommunrekord med 12 arter. Lagårdssjön fick däremot mer normala 72 arter. Höjdpunkter: Billingen: 2 sträckande storlom, årta, skedand, snatterand, bivråk, 1:a tornseglaren. Lagårdssjön: Pilgrimsfalk, stenfalk, 8 svarttärnor och 1 gök.

Örnräkning 28 februari

Vi deltog i den årliga örnräkningen runt Mälaren och Hjälmaren. 3 personer bevakade Borgåsund mellan 10-12. Två-tre adulta havsörnar sågs flyga omkring. Två adulta örnar sågs tillsammans väster om Borgåsund bortåt Lindholmen. Senare kom en ensam adult fågel flygande också västerifrån rakt över huvudet på oss. Detta kan dock ha varit en annan fågel då den kom ifrån lite annat håll. Förutom örnarna sågs en del svanar och gäss sträcka förbi. På vattnet låg relativt gott om knipor och storskrakar, bland storskrakarna upptäcktes det även en hane salskrake! Som avslutning kom två knölsvanar flygande över parkeringen och flög österut.

Kretsstämma 24 februari

14 personer kom på stämman som var i Lindboskolan. Efter att ha gått igenom mötesförhandlingarna och fikat blev det ett föredrag där Peter Göttfert föreläste på temat ”Biologiska upptäckter i regnskogen”. Bland annat visade han bilder ifrån en del av de expeditioner han varit med på till regnskogar i olika delar av världen för att leta orkidéer. Han hade även med sig ett par orkidéer som han visade.

Artrally 24 januari

Den 24 januari arrangerades det 15:e artrallyt för hela Västmanland. Som vanligt gick det ut på att se så många arter som möjligt i en kommun 00.00-15.00. Årets rally dominerades av blåst och snö. Natten var blåsig vilket gjorde det svårt att höra ugglor och framåt lunch började det snöa ordentligt och denna kombination gjorde att sikten blev väldigt dålig.

77 arter sågs totalt av de 27 lag som deltog. Som vanligt dominerade Västeråslagen och vinnande FB Lag1 fick ihop 56 arter. Den milda vintern (åtminstone till en början) bidrog till att många arter fanns kvar men imponerande i dessa väderförhållanden. Ett nytt pris i år var ett procentpris,. Utifrån en sammanställning av hur många arter som hade setts i januari de senaste tio åren i de olika kommunerna kunde man få fram en procentsiffra. Bästa ”procentlag” blev Lappland 2.0 från skinskatteberg. De fick ihop 34 arter vilket gav procentsiffran 54%!

Bästa hallstalag blev En gnutta flax som fick ihop 45 arter hela 7 arter mer än närmaste hallstalag. Detta var bland de bättre noteringarna någonsin av ett lag från Hallsta i rallyts historia.

Höjdpunkter artmässigt i kommunen var 2 snösiskor, 2 kanadagäss, 11 större korsnäbb och nötkråka