Höst, nytt program

Augustis andra halva har dominerats av jämfört med tidigare i somras väldigt höstlikt väder med regn och blåst. Hösten börjar också märkas av i naturen, kanske framförallt genom att fåglarna börjar flyga söderut. Hösten erbjuder delvis andra former av naturupplevelser än vår och sommar men det finns mycket att uppleva. Flyttfåglarna samlar sig i grupper för att flyga söderut och ute i skog och mark finns det fortfarande en del bär och svamp att hitta. Senare under hösten kommer höstfärgarna hos träd och buskar vilket medför vackra vyer i landskapet

Höst innebär också ett nytt program för HNF. Programmet innehåller traditionella aktiviteter som bruksledens dag, mistelvandring och kretsstämma. En ny programpunkt är en nybörjarkurs i fågelskådning som kommer arrangeras under fem tillfällen i september, oktober, november och december. Kursavgift är medlemskap i Naturskyddsföreningen, anmälan sker till Christer Andersson (se styrelsen eller program). Kikare finns att låna!