Vår!

De sista dagarna i februari började våren komma i antågande ordentligt i Västmanland. Vintern har visserligen varit relativt mild och trots en del fortsatta snöoväder har vårfåglarna kommit. 28 februari anlände de första större grupperna av gäss till strömsholm och 1 mars öste det på med än fler.

Första observationerna av vissa vårfåglar

19 februari skogsduva 2 strömsvik

23 februari rastande sångsvanar strömsholm

28 februari första större grågås och kanadagåsflockarna

1 mars sånglärka, tofsvipa, dubbeltrast

I de första större gåsflockarna medföljde som brukligt även andra gäss som säd och bläsgäss. Lite senare brukar även spetsbergsgäss kunna dyka upp i mindre antal.

Antagligen kommer det fortsätta komma grå, kanada, sädgäss, sångsvanar, vipor och lärkor i större utsträckning de kommande veckorna. Strömsholmsområdet med Lagårdssjön, Strömsvik och Utnäs bland annat, åkerområdena runt kolbäck och berg väster om Hallstahammar är områden som brukar dra till sig rastande vårfåglar i stor utsträckning.

Det är inte enbart nyanlända fåglar som nu märks av. Ugglor och hackspettar är två artgrupper som februari och mars är de månader som det mesta av ropandet pågår.

Gällande ugglor är det en stor variation mellan år gällande aktiviteten. Förra året riktigt dåligt men det finns indikationer finns på att det blir bättre i år. Västmanlands ornitologiska förening arrangerar en uggleräkningsvecka 18-26 mars där antalet rapporterade ugglor i länet på artportalen under veckan sammanställs och ett flertal lokalföreningar har exkursioner. Passande områden för ugglelyssning i Hallstahammars kommun är framförallt skogarna norr och väster om Hallstahammar men även Strömsholm. Kvällar med lite vind rekommenderas för ugglor

Hackspettar är inte lika variabla mellan åren. En annan skillnad från ugglorna är att tidiga morgnar är den absolut bästa tiden för att lyssna efter dem. Beroende på vilka arter man vill höra är Stora sätra, sörkvarn och österängarna väldigt bra områden för att höra hackspettar.