Fågeltornskampen och fågelskådningens dag.

7 maj var det Fågelskådningens dag och samtidigt deltog Naturskyddsföreningen i Hallstahammar med ett lag i Fågeltornskampen. Fågeltornskampen är en tävling mellan tornen i Sverige, Finland och Danmark, lagen bemannar ett valfritt fågeltorn mellan kl 5 och 13 och räkna hur många arter de får ihop. Tävlingen har varit en tradition länge i Finland och där deltar flest torn i tävlingen. Från plattformen vid Lagårdssjön sågs under dagen 73 arter vilket är en relativt normal siffra jämfört med tidigare år. Inga riktigt speciella arter observerades men Svarttärna och Dvärgmås gladde, däremot sågs ingen skata på hela dagen vilket var lite irriterande.

Fågelskådningens dag med det traditionella hägerbingot pågick kl 10-12 och sammanlagt besöktes plattformen av 20 personer under dagen.

En reporter från VLT besökte plattformen under Hägerbingot. Ett reportage och en hel del bilder finns på VLT:s hemsida

Nästa aktivitet är Naturnatten 5-6 juni. Mer info finns under Program.