Artrally, kommande program

Artrallyt 2016 Artrally 2016

Foton: Catarina Pettersson

23 januari genomfördes det årliga artrallyt. Rallyt går ut på att lagvis försöka se såpass många arter som möjligt i en valfri kommun i Västmanland. 26 lag deltog varav 8 lag tävlade i Hallstahammars kommun. Det kärva vädret gjorde att många arter var svårfunna och att resultaten blev ovanligt låga överlag.

Det vinnande laget från Västerås såg 49 arter, bästa hallstalag kom på en hedersvärd delad tredje plats på 47 arter. Höjdpunkter sedda/hörda i Hallstahammar: Pärluggla, större korsnäbb, mindre hackspett, 2-3 ormvråkar.

25 februari kl 19.00 har Naturskyddsföreningen i Hallstahammar kretsstämma på Lindboskolan, observera att datumet är flyttat från att tidigare varit 23 februari!

5 mars genomförs den årliga örninventeringen runt mälaren. Naturskyddsföreningen kommer att stå nära parkeringen vid Borgåsundsbron mellan 10.00 och 12.00. Kikare och kunniga fågelskådare kommer att finnas till hands