Fågelskådningens dag, nya artportalen och lite obsat

Lördag 9 maj är det fågelskådningens dag. HNF kommer vara på Linnékullen i Strömsholm 05:00-13.00. Under denna tid pågår tornkampen som är en landskamp mellan tornen i Finland och Sverige. Även fågeltornet på Billingen kommer att vara med i tornkampen. Mer info om tornkampet finns på SOFs hemsida.

10-13.00 är det hägerbingo dvs vi spelar bingo med fåglarnas hjälp. Föreningen kommer även bjuda på korv.

Torsdagen den 23 april kom den nya artportalen ut komplett dvs. med fåglarna med nu också. Det är en rejäl uppdatering och förbättring av det gamla systemet. Nu är dessutom alla systemen för fåglar, växter mm samlat till en hemsida. Det är väldigt hög belastning på systemet de första veckorna vilket innebär att det kommer strula en del. Dock kommer det i längden antagligen bli en väldigt bra uppfräschning och uppgradering.

De gamla länkarna som fanns till obsar i kommunen fungerar inte längre. Troligen kommer det gå att få fram liknande länkar men det kommer ta ett litet tag innan dessa kommer upp. Under observationer finns dock en beskrivning av hur man lätt går in på artportalen.se och söker upp dagens observationer i kommunen.

Observationer den senaste tiden från kommunen:

Vårfåglarna har kommit i mängd och arter som svartvit flugsnappare, gulärla, svalor och vadare har kommit de senaste dagarna.

Dvärgbeckasin brukar höras då och då på flyttningen i skiftet april/maj på sena kvällar. 24/4 hördes en spela på billingen vilket brukar vara en bra plats att lyssna på.

En hel del rastande sjöfågel har setts i mälaren de senaste dagarna och vid Klovstenen/Sävholmen har det de senaste dagarna setts bland annat 4 alfåglar, ett par flockar med sjöorrar och ett par svärtor.