Kretsstämma, örnar och vårfåglar

Den 24 februari hade vi kretsstämma på lindboskolan, 14 personer kom på stämman. Efter att ha gått igenom mötesförhandlingarna och fikat blev det ett föredrag där Peter Göttfert föreläste på temat ”Biologiska upptäckter i regnskogen”. Bland annat visade han bilder ifrån en del av de expeditioner han varit med på till regnskogar i olika delar av världen för att leta orkidéer. Han hade även med sig ett par orkidéer som han visade.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

28 februari deltog vi i den årliga örnräkning runt Mälaren och Hjälmaren. 3 personer bevakade Borgåsund mellan 10-12. Två-tre adulta havsörnar sågs flyga omkring. Två sågs tillsammans väster om Borgåsund bortåt Lindholmen. Senare kom en ensam adult fågel flygande också västerifrån rakt över huvudet på oss. Detta kan dock ha varit en annan fågel då den kom ifrån lite annat håll. Förutom örnarna sågs en del svanar och gäss sträcka förbi. På vattnet låg relativt gott om knipor och storskrakar, bland storskrakarna upptäcktes det även en hane salskrake! Som avslutning kom två knölsvanar flygande över parkeringen där vi stod och flög österut.

Nu i skiftet februari/mars brakade våren igång ordentligt, kanske inte någon otrolig temperaturökning men mycket vårfåglar har kommit upp. Tofsvipor och sånglärkor har kommit upp i mängd och väldigt mycket gäss och sångsvan har rastat i kommunen de senaste dagarna. Vid Boda norr om freden har det hållit till en sädgåsflock ett par dagar som har innehållit 6 bläsgäss och 2 spetsbergsgäss. På en åker norr om Södra nibble rastade 2st mindre sångsvanar 3/3 tillsammans med ett 20-tal vanliga sångsvanar. Två dagar senare dök det upp 2 st mindre sångsvanar vid åsby i en större sångsvansflock, samma eller två nya kan man undra.