Rally och vinterfåglar

Sveriges Ornitologiska Förening har varje år en nationell fågelräkning 23-26 januari. Talgoxe, pilfink och blåmes är de allra flesta år topp 3 av sedda fåglar vilket det även var i år. Statistik för hela landet kan ses under denna länk: http://birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/vinterfaglar-inpa-knuten/

Regionalt kan det dock skilja sig en del vilket det gjorde i Hallstahammar i år. Pilfink och gulsparv var ett-två medans talgoxen kom först på tredjeplats. I övrigt sågs det bland annat 15 bofinkar, 10 turkduvor och 2 nötkråkor på matningarna i kommunen under räkningshelgen

Artrally 24 januari

Den 24 januari arrangerades det 15:e artrallyt för hela Västmanland. Som vanligt gick det ut på att se så många arter som möjligt i en kommun 00.00-15.00. Årets rally dominerades av blåst och snö. Natten var blåsig vilket gjorde det svårt att höra ugglor och framåt lunch började det snöa riktigt ordentligt och snön kombinerat med blåsten gjorde att sikten blev väldigt dålig.

77 arter sågs totalt av de 27 lag som deltog. Som vanligt dominerade Västeråslagen och vinnande FB Lag1 fick ihop 56 arter. Den milda vintern (åtminstone till en början) bidrog till att många arter fanns kvar men imponerande i dessa väderförhållanden. Ett nytt pris i år var ett procentpris,. Utifrån en sammanställning av hur många arter som hade setts i januari de senaste tio åren i de olika kommunerna kunde man få fram en procentsiffra. Bästa ”procentlag” blev Lappland 2.0 från skinskatteberg. De fick ihop 34 arter vilket gav procentsiffran 54%!

Bästa hallstalag blev En gnutta flax som fick ihop 45 arter hela 7 arter mer än närmaste hallstalag. Detta var bland de bättre noteringarna någonsin av ett lag från hallsta i rallyts historia.

Höjdpunkter artmässigt i kommunen var 2 snösiskor, 2 kanadagäss, 11 större korsnäbb och nötkråka